אגירת אנרגיה ממקורות טבעיים – המהפכה הירוקה מעבר לפינה

מאת: הדס מרזל, מנכ"לית אנג'יס

המעבר של החברה האנושית לפני יותר מעשרת אלפים שנה מנוודים המלקטים מזון, לחקלאים שמגדלים את מזונם וגרים ביישובי קבע, נחשב לאחת התמורות המשמעותיות בהיסטוריה. אחד המרכיבים החשובים ביותר של המהפכה החקלאית, היה ועודנו היכולת לאגור מזון ולצרוך אותו לאורך השנה. אגירת מגוון רחב של סוגי מזון סיפקה רשת ביטחון כלכלית וחברתית לבני האדם.

כאשר מצד אחד, מחקרים שמתפרסמים ברחבי העולם מראים, כי מאגרי הנפט והגז הטבעי הולכים ונגמרים, ומצד שני, משבר האקלים "מרים ראש" ומזג אוויר קיצוני מכה במדינות רבות וביבשות שונות – אנחנו חייבים לעסוק שוב באגירה. אלא שכיום, מדובר באגירה של אנרגיה ירוקה ובמציאת הדרכים לעשות בה שימוש כשאין רוח או כאשר השמש שוקעת. המשמעות של היכולת לאגור אנרגיה ממקורות טבעיים, היא מרחיקת לכת. אגירת אנרגיות מתחדשות היא הדרך העיקרית של כולנו, להפוך את משבר האקלים להזדמנות ולתקווה.

בדיוק כפי שאסם תבואה אחד בכפר קטן, העניק ביטחון לכל תושבי המקום, כך יכולים ישוב קטן, שכונה או מפעל תעשייה, לייצר ולאגור את כל האנרגיה הנדרשת לצריכה הפרטית ולפעילות השוטפת.

אנחנו באנג'יס קוראים לזה PPG – PERSONAL POWER GENERATION, או במילים אחרות – ייצור עצמי של חשמל ממקורות מגוונים ועידוד אגירת אנרגיה בדרך לתמהיל אנרגטי חדש ומעבר מרשת של צרכנים לרשת של יצרני חשמל, המנוהלת על ידי חברות החשמל בארץ ובעולם. לדברי מומחי אנרגיה בארץ ובעולם, זוהי הדרך היחידה לצלוח את משבר האקלים ומשבר האנרגיה גם יחד.

כלומר, במקום המצב כיום, בו האנרגיה מיוצרת בתחנות כוח הממוקמות בפריפריה, כולנו נייצר בעצמנו את האנרגיה הדרושה, ובאמצעות יכולות אגירה מתקדמות נוכל אפילו "להחזיר" חשמל לרשת הארצית. כדי להצליח במשימה, המדינה יכולה וצריכה לעודד, לתמוך ולקדם את המהפכה הזו. כך לדוגמא, המדינה יכולה לקדם תמחור שונה של מחירי החשמל, כאשר בשעות העומס, החשמל יעלה יותר. מהלך כזה יעודד אגירת אנרגיה ויקטין את הצריכה בשעות העומס. דרך נוספת היא שימוש בכלים של מיסוי או תמריצים כלכליים לצרכני החשמל הפרטיים.

ראש הממשלה בנט הבטיח בוועידת האקלים שהתקיימה בגלזגו לפני כמה חודשים, כי "דרכם של יזמים בתחום האנרגיה הירוקה תהיה נקיה מביורוקרטיה", ואף כינה את ישראל "אומת חדשנות האקלים". כדי לממש את הפוטנציאל הקיים, עלינו לקדם מהר ככל האפשר את חזון ייצור החשמל האישי (PPG), ויפה שעה אחת קודם.

תודה על פנייתך.

אנו נשוב אליך בהקדם