קרוב לבית – אגירה מקומית של אנרגיה

הדרך ליעד הלאומי של ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ב-2030, חייבת להתחיל באגירת אנרגיה אצלנו, הצרכנים

בתקופה האחרונה ניטש ויכוח בין משרדי האוצר ואיכות הסביבה על היעד הלאומי לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. משרד האוצר מדבר על 30% ייצור עד 2030, ואילו במשרד לאיכות הסביבה טוענים בלהט שהיעד הזה אינו מממש את הפוטנציאל בישראל עם הרוח והשמש שבה, על כן היעד עד ל-2030 צריך לעמוד על 40%.

אלא שבדרך אל  היעד השאפתני והחשוב הזה, המדינה "מחפשת בנרות" פתרונות יקרים ומסובכים, במקום לחפש "מתחת לפנס", תרתי משמע. כלומר, בדרך לחיפוש הפתרונות לשימוש והטמעת אנרגיה ממקורות מתחדשים, המדינה אינה לוקחת בחשבון את הפוטנציאל האנרגטי של המגזר העסקי והפרטי בישראל.

נכון להיום, המדינה מעודדת הקמת תחנות אנרגיה מתחדשת במקומות מרוחקים תוך השקעה גדולה בשינוע באמצעות רשת החשמל הארצית, במקום להשקיע ולעודד אגירת אנרגיה פרטית מכל מקום בארץ;

בממשלה מודעים למגבלות הרשת לקליטת הספק אנרגיה מתחדשת, שתוביל אנרגיות ממקורות מתחדשים מהפריפריה למרכז הארץ. במקום לחשב ולתכנן כיצד להוליך אנרגיה מתחדשת מתחנה סולארית בערבה או מתחנות רוח ברמת הגולן אל מרכז הארץ, יש ליצור קירבה גיאוגרפית של מקור האנרגיה לכל צרכן.

אגירה פרטית כזאת אצל הצרכנים, תוזיל משמעותית את ההוצאות הכלכליות. בחצי השנה האחרונה העניקה המדינה רישיונות ליזמים עבור הקמת תחנות כוח סולאריות בצמידות לאגירת אנרגיה, בהספק כולל של שני ג'יגה וואט. אך, מהלך כזה דורש מהמדינה לעזור ליזמים "לשייך" את המתקנים הללו לצרכן הקרוב, במקום להעלות את האנרגיה על רשת החשמל הארצית ורק אז לחפש את הצרכן.

קירוב אנרגיה ירוקה למוקדי צריכה כמו מפעלים, קהילות, ערים ומבנים – אשר יכלול את  האופציה לאגור אותה אנרגיה, יסייע בהורדת עומס מרשת הולכת החשמל הארצית. נכון להיום, הטכנולוגיות מאפשרות לייצר ולאגור אנרגיות קיימות ונגישות, וניתן לייצר ולאגור את כל מקורות האנרגיה שלנו ולהתקינם קרוב אלינו – קרוב לבית, לעסק או למשרד, וכך להגיע ליעד של 100% ייצור ושמירת האנרגיה שלנו. בהתנהלות כזו, כל אחד יוכל לתרום את עודפי הייצור שלו לרשת החשמל הארצית. עיר אחת תשלח עודפי ייצור אנרגיה לעיר הסמוכה, קהילה לקהילה ומשפחה לשכנתה. מהלך כזה של עידוד אזורים וערים גדולות לייצר חשמל ירוק בתחומם, יתרום לאגירה וייצור בעת הצורך;

החזון בו רשתות החשמל יהיו מקומיות, חכמות ויזרימו חשמל מנקודה לנקודה בדרך הקצרה והיעילה ביותר בין מקור ייצור האנרגיה לצרכן, זמין ואפשרי. לכן, בכל פעם שדנים בשאלת יעדי ייצור חשמל מאנרגיות ממקורות מתחדשים, לא מומלץ להרחיק לכת, אלא "לחשוב קרוב" ולהשקיע משאבים שישלבו את כל אזרחי המדינה במאמץ. זו הדרך להגיע במהירות לעתיד ירוק, ובעיקר, לאפשר לכלל הציבור ליהנות מאנרגיה נקייה, זולה וזמינה. 

תודה על פנייתך.

אנו נשוב אליך בהקדם